Regler runt botten-tvätt av båtarna

Hej!
Har fått en del frågor från medlemmar vad det är som gäller beträffande regler runt botten-tvätt av båtarna nu på lördag.

Båtklubben har fått ett föreläggande från kommunen att allt tvättvatten måste renas. Vi har överklagat detta baserat på att det inte finns några bra och utvärderade metoder samt att tidskravet, att det skulle vara genomfört till detta årsskiftet, var för kort.

Överklagan har inte behandlats så inför lördagen är allt som vanligt.
Även om vi har överklagat så håller vi med myndigheterna att tvättvatten med giftrester inte hör hemma i vår hamn och att dessa bör minimeras.

Vi ber Er att inte överdriva högtryckstvättandet.
          Havstulpaner får man lättast av med en skrapa inte med högtryck.
          I en förlängning vill vi se att våra medlemmar byter mjuka/självpolerande bottenfärger mot hårda bottenfärger. Då dessa i större utsträckning stannar på båten vid tvätt.

Vi ses på lördag !
Styrelsen.