Seglar skolan 2013

Nu är det dags igen för Jollesegling 2013. (Mer info kommer presenteras löpande)
Bilder från prova på Seglingsdag av jollar och kölbåtar från tidigare hittar ni här!

Nybörjarkurs: (Vi rekommenderar att varje barn går 2 år i nybörjaregrupp) Från 8 år, deltagare skall ha god vatten vana och ha tagit simborgarmärket. Tiderna är mellan kl. 9 –12, mån – fred, (3 tim per dag) under 2 veckor, 10 elever/kurs. Vid eventuellt hårt väder då inte segling kan genomföras av säkerhetsrisk kommer aktiviteter att anordnas med koppling till segling och hav.

Omfattning: vi lär oss att umgås med och ha respekt för havet, rigga jollen, kapsejsa, introduktion till de 4 segel sätten, knopar, sjövett, väjningsregler, båt termer och mycket mer.

Fortsättningskurs: Kräver genomförd nybörjarkurs eller motsvarande dvs. att kunna segla ensam i optimistjollen samt att man kan de 4 segelsätten. Tiderna är mellan kl. 13 – 16, må – fre, (3 tim per dag) under 2 veckor. 10 elever/kurs. Vid eventuellt hårt väder då inte segling kan genomföras av säkerhetsrisk kommer aktiviteter att anordnas med koppling till segling och hav.

Omfattning: här tar eleverna ett större eget ansvar och seglar ensam i båten. Vi lär oss att kunna koncentrera oss på flera uppgifter samtidigt. Bansegling- och kappseglingsregler introduceras, större fokus på allmänna seglings- och sjöfartsregler. Vi tittar också på väder, vind och strömmars påverkan samt kompass och väderstreck.

Feva och Laser: Kom och segla i våra Fevor, här seglar ni 2 i varje båt eller varför inte prova att segla ensam i en Laser? Detta är till för dig som har vuxit ur optimisten storleksmässigt och vill prova på något nytt. Kursen kräver att du ska ha genomgått fortsättar kursen och kan de fyra segelsätten. Tiderna är mellan kl. 13 – 16, må – fre, (3 tim per dag) under 2 veckor, 6 elever/kurs. Vid eventuellt hårt väder då inte segling kan genomföras av säkerhetsrisk kommer aktiviteter att anordnas med koppling till segling.

Omfattning: Samma som fortsättarkurs men eleverna seglar en större jolle och tränar mer på samarbete i båten. Vi lär oss att koncentrera oss på flera uppgifter samtidigt. Bansegling- och kappseglingsregler introduceras, större fokus på allmänna seglings- och sjöfartsregler. Vi tittar också på väder, vind och strömmars påverkan samt kompass och väderstreck.

För samtliga kurser gäller att vi håller till i Domstens hamn, på havet utanför Domsten och i Domstens klubblokal – HAVSBRIS.

Medtag: Regnställ, flytväst, badkläder och gärna dricka men ej mat under pågående segling!

Kursavgift: 1500 kr/elev, betalas i god tid innan kursens start till bankgiro 5350-1599.

Man måste vara medlem i DBK för att kunna deltaga. Ni som redan har ett medlemskap på grund av att ni har båtplats eller redan är medlemmar ska inte betala in medlemskap, dvs. finns det minst ett medlemskap i familjen behöver inte eleven betala medlemsavgiften. Övriga betalar sin medlemsavgift, 300:-, till bg 5600-2553.

OBS våra försäkringar gäller ej om det inte finns ett medlemskap i klubben.

Till sist: Ni som vill engagera er! Vi har massor med möjligheter som; funktionärer (tränarstöd), styrelsearbete.

Anmälan till Seglarskolan gör ni här ->

Publicerat den