Seglarskolan 2015 – Info om våra kurser

Nybörjarkurs:
Från 8 år, deltagare skall ha god vattenvana och ha tagit simborgarmärket. Kursen varar i 2 veckor och gäller måndag – fredag. Kursen startar kl 09.00 och slutar kl 12.00. Dvs. 3 tim per dag.

Det är ca 12 elever/kurs. Vid eventuellt hårt väder då inte segling kan genomföras av säkerhetsskäl kommer aktiviteter att anordnas med koppling till segling och hav.

Omfattning: Vi lär oss att umgås med och ha respekt för havet, rigga jollen, kapsejsa, introduktion till de 4 segel sätten, knopar, sjövett, väjningsregler, båttermer och mycket mer.

Vi rekommenderar att varje barn går 2 år i nybörjaregrupp.

Fortsättningskurs:

Kräver genomförd nybörjarkurs eller motsvarande dvs. att kunna segla ensam i optimistjollen samt att man kan de 4 segelsätten.Kursen varar i 2 veckor och gäller måndag – fredag. Kursen startar kl 13.00 och slutar kl 16.00. Dvs. 3 tim per dag.

Omfattning: Här tar eleverna ett större eget ansvar och seglar ensam i båten. Vi lär oss att kunna koncentrera oss på flera uppgifter samtidigt. Banseglingsregler och kappseglingsregler introduceras, större fokus på allmänna seglings- och sjöfartsregler.

Feva och Laser kurs:

Kom och segla i våra Fevor, här seglar ni 2 i varje båt eller varför inte prova att segla ensam i en Laser? Detta är till för dig som har vuxit ur optimisten storleksmässigt och vill prova på något nytt. Kursen kräver att du ska ha genomgått fortsättar kursen och kan de fyra segelsätten.

Det är upp till 6 elever/kurs. Vid eventuellt hårt väder då inte segling kan genomföras av säkerhetsskäl kommer aktiviteter att anordnas med koppling till segling.

Omfattning: Samma som fortsättarkurs men eleverna seglar en större jolle och tränar mer på samarbete i båten. Vi lär oss att koncentrera oss på flera uppgifter samtidigt. Regler för bansegling och kappsegling introduceras, större fokus på allmänna seglings- och sjöfartsregler. Vi tittar också på väder, vind och strömmars påverkan samt kompass och väderstreck.

C55

Under år 2014 köpte DBK en C55:a som har använts i Seglarskolans kurser. Bara glada och positiva omdömen har hörts från de som utnyttjat båten.

Seglarskolans målsättning är att satsa vidare på denna båttyp samt att även få igång en verksamhet där vuxna kan lära sig att segla.

Klicka på nedanstående länk för att få lite information om C55 och se vad konstruktören Pelle Pettersson tycker om båten.

Vuxenutbildning för nybörjare

Vi kommer att utnyttja C55 eller någon av hamnens lättseglade båtar. Är du vuxen och ej har suttit i en segelbåt, har du här chansen att lära dig grunderna i den ädla konsten att kunna segla. Tanken är att det skall bli en kurs som skall omfatta ca 10 timmar fördelade på 2 kursdagar.

Målsättningen är du skall lära dig att hantera båten så att den inte kapsejsar och att du känner dig säker samt en kortfattad genom gång av några sjömärken.

Är du intresserad?

I nuläget är vi på planeringsstadiet och vet inte exakt utbildningens omfattning.

Anmäl gärna ditt intresse. Klicka här för att komma till Anmälningsblanketten för vuxna nybörjare.

Anmälan är inte bindande.

Kurserna kostar 1700 kr per elev för 2 veckor, om någon i familjen är medlem i DBK.
Som familjemedlem räknas mor, far, mormor, morfar, farmor och farfar.

Kursen kostar 2000 kr per elev för 2 veckor, om ingen i familjen är medlem i DBK.
Du blir då automatiskt medlem i DBK under år 2015.

Hela kursavgiften, enligt ovan, skall betalas senast 14 dagar efter att du fått bekräftelsen.
Din plats i Seglarskolan är garanterad när kursavgiften är betald. Avvaktar du med betalningen, kommer
andra som betalar att gå före dig i kön.

OBS! Vi har inte resurser att meddela dig när några går förbi dig i kön.
I varje kurs kan vi ta emot 12 elever. Det är ”först till kvarn” som gäller.

Avbokning
Får du förhinder eller ångrar dig, kan kursen avbokas. Avbokning görs till den E-postadress som skickade
din bekräftelse. Avbokas kursen före 15 mars får du hela kursavgiften tillbaka. Glöm inte att, informera
oss om ett kontonummer där vi kan sätta in dina pengar.

Seglarskolans bankgiro är 5350-1599.

För samtliga kurser gäller att:

*           Vi håller till i Domstens hamn, på havet utanför Domsten och i Domstens klubblokal – HAVSBRIS.
*           Medtag: Regnställ, flytväst, badkläder och gärna dricka men ej mat under pågående segling!
*           Som familjemedlem räknas mor, far, mormor, morfar, farmor och farfar

Ni som vill engagera er! Vi har massor med möjligheter som; funktionärer (tränarstöd), styrelsearbete.

Anmälan till Seglarskolan gör ni här ->