Seglarskola 2024

Allmän information:

Här kan du anmäla dig till Seglarskolans jollekurser, 2024, för NYBÖRJARE och FORTSÄTTARE

• Som Nybörjare seglar du Optimist
  • Som Fortsättare kan du välja mellan Optimist, Feva eller Laser.

Vi har tre kursperioder för våra 2 veckors kurser, 10 skoldagar, med start:

• Vecka 25 – 26, start måndag 17 juni
  • Vecka 27 – 28, start måndag 1 juli
  • Vecka 29 – 30, start måndag 15 juli

Kostnad:

• Alla kurser kostar 2100 kr per elev för 2 veckor.
  • Någon anhörig måste vara medlem i DBK. Medlemskap i DBK kostar 500 kr/år och familj.
  • Utan anhörig medlem betalar du medlems avgift för ungdomar, under 18 år, med 40% rabatt vilket ger 300 kr/år.

Nybörjare:

Två veckors kurs för nybörjare 8-15 år där man får lära sig grundläggande seglingskunskaper, d.v.s. sjövett, hur man seglar de olika segelsätten med en optimistjolle, och hur man riggar en båt. Detta lärs ut på ett pedagogiskt, men även lekfullt sätt, som gör att man under kursens gång kommer träffa nya vänner och ha kul!

Fortsättarkurs optimist:

Seglingskurs för elever som gått 2 nybörjarkurser eller har fördjupade seglingskunskaper, d.v.s. har seglat optimistjolle tidigare, kan de olika segelsätten, och hur man riggar en jolle.. Man får lära sig mer avancerade kunskaper om segling, där vi går in mer på hur man blir en bättre seglare. Vi lär oss även grunderna i kappsegling, så att man senare kan delta i tävlingar om man så skulle vilja. Detta lärs ut på ett utmanande, men såklart roligt sätt!

Segla RS Feva/Laser:

Fördel om du seglat Fortsättare Optimist eller har motsvarande kunskap.

Anpassade kurser:

Här kan du, ungdom eller vuxna, anmäla dig om vill lära dig segla, fräscha upp gamla kunskaper eller bara testa på att segla.

Du kan välja att segla ensam eller tillsammans med någon/några. Vi seglar med C55, Feva, Laser eller optimist.

Baskonceptet är 3timmar *3 tillfällen och kostar 2 000kr/person. Är ni fler gäller rabatt på 20%/person.

Gör en anmälan så kontaktar vår instruktör dig och ni lägger upp planering tillsammans.

Instruktörer

Certifierade av Svenska Seglarförbundet.

SSF har ett kvalitets­säkringsprogram kallat ”SSF Seglarskola” som vi stödjer fullt ut. Samtliga av våra tränare har genomfört sin tränar utbildning i SSFs regi och vi följer SSFs utbildningsplan under våra kurser.

Instruktörer

Årets huvud instruktör är Pontus Samuelsson som nås på pontus680@gmail.com

Båtinformation

Optimistjolle

En optimistjolle är en enmansbåt, som ofta är den första båt som barn lär sig segla med. Båten går att tävla med, upp till att man fyller 15 år. En enkel båt att lära sig segla med, som dessutom är väldigt rolig!

Feva

RS Feva är en av världens mest populära två-mansbåt de senaste åren. Det är en actionfylld och lättseglad båt som passar utmärkt att tävla i. Båten har mycket närkontakt med vattnet, och är väldigt rolig att lära sig segla. Den har även en gennaker, d.v.s. ett extra segel som man kan hissa när man seglar vissa segelsätt.

Laser

En laser är för både ungdomar och vuxna, och är en enmansbåt. Det går lika bra att segla båten 2 lättare personer, men i tävling får endast en person sitta i båten. En laser är snabb, men lätt att lära sig, och otroligt kul att segla både i lättare och hårdare vind.

C55

En C55:a är en kölbåt. Båten funkar för 2-4 personer. Denna båt har även en spinnaker, d.v.s. ett extra segel som man kan hissa när man seglar vissa segelsätt. Båten funkar för ungdomar, samt vuxna. Kul för både nybörjare när det gäller större båtar, och veteraner.